KEMAHIRAN KAUNSELING INDIVIDU


  •  KEMAHIRAN PRA SESI
  • KEMAHIRAN MEMBINA HUBUNGAN
  • KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI
  • KEMAHIRAN PENSTRUKTURAN                                                          



l. KEMAHIRAN PRA SESI
  Kemahiran pra sesi ialah persediaan awal kaunselor
 -Ice breaking
 Klien mula membina perasaan kepercayaan terhadap kaunselor
       -Maklumat peribadi klien perlu dikumpulkan secara sistematik
       -Reaksi kaunselor perlulah jujur dan ikhlas
       -Kaunselor perlulah menunjukkan perasaan penyayang
 Penyediaan tempat
       -Tempat perlulah selesa
       -Mempunyai keperluan seperti kerusi, meja, kipas angin yang mencukupi
       -Tempat perlulah nyaman dan wangi
       -Kaunselor perlu menyediakan ruang yang tidak sempit dan bersepah
 Menentukan keberkesanan
       -Merupakan pandangan pertama klien terhadap kaunselor
       -Peringkat ini amat penting sama ada klien ingin meneruskan sesi seterusnya atau tidak




l. KEMAHIRAN MEMBINA HUBUNGAN
    PERKARA PENTING DALAM MEMBINA HUBUNGAN
1. Membina suasana alam sekeliling
A. Kerusi yang digunakan klien haruslah dalam keadaan yang elok dan posisi yang betul
B. Suasana yang teratur dan kemas
C. Bilik jangan terlalu panas atau sejuk
D. Bilik mestilah bau harum dan selesa
2. Suasana teraputik
A. Suasana yang tenang dan aman
B. Perbincangan klien dan kaunselor akan berjalan dengan lancar
C. Kaunselor dapat mendengar luahan klien dengan lancar
3. Ruang untuk berkomunikasi
A. Posisi kedudukan hendaklah jarak 1-1.5
4. Penampilan diri
A. Klien akan membuat first impresion
B. Kaunselor perlu memakai pakaian yang mengikut norma-norma tempatan
C. Pakaian yang kemas dan tidak berbau badan


5. Eksperisi muka
A. Sesi kaunseling amat menitikberatkan muka kaunselor kerana eksperisi muka dapat membantu menerangkan erti mesej yang ingin disampaikan
B. Seorang kaunselor yang profesional akan guna kemahiran ini untuk pamerkan memek muka yang meyakinkan
C. Memek muka terbentuk hasil daripada pandangan mata, kedutan dahi, muka dan hidung serta reaksi wajah yang lahir ketika sesi
6. Pandangan mata 
A. Konteks mata mempunyai fungsi yang amat penting iaitu memberikan tumpuan, menunjukkan tanda hormat, menimbulkan rasa percaya dan sebagainya
7. Cara duduk dalam sesi kaunseling
A. Membaca bahasa badan atau gerakan yang dilakukan oleh klien merupakan kemahiran yang perlu ada pada seorang kaunselor
B. Seseorang yang bersifat terbuka dan mesra akan duduk condong sedikit kearah orang yang bercakap dengannya
C. Kaunselor perlu mengamalkan beberapa ciri duduk iaitu :
   -Tidak menyandar dikerusi sambil mengoyangkan badannya secara tidak berhenti
   -Jangan menyilang kaki dengan kaki sebelah di atas lutut
   -Sambil tangan di letak dibelakang tengkuk dan menyandar
8. Pergerakan tangan dan kaki 
A. Membantu memudahkan kaunselor dan klien memahami antara satu sama lain
B. Namun pergerakan ini banyak menganggu sesi kaunseling contohnya klien mungkin akan mengoyangkan kakinya secara berterusan kerana rasa gementar
9. Senyuman
A. Kaunselor perlu bijak memamhami senyuman yang diberikan oleh klien
B. Klien yang berasa takut, risau, keliru atau serba salah dan malu mungkin akan senyum untuk menyembunyikan perasaan tersebut
10. Nada suara 
A. Nada suara penting untuk memudahkan memahami kontrak dan situasi yang sedang dibincangkan
B. Kaunselor yang boleh memahami nada suara yang dikeluarkan oleh klien akan dapat mengesan emosi yang terkandung
C. Antara contoh nada suara :
   . Tegang
   . Geram
   . Marah
   . Sedih
11. Menggalakkan klien bercakap
A. Kaunselor perlu pandai ajukan soalan dengan ajukan soalan terbuka
B. Kaunselor perlu dengar secara teliti aktif dan empati
  


l. KEMAHIRAN PENSTRUKTURAN
 ELEMEN PENTING PENSTRUKTURAN
1. Menerangkan definisi kaunseling
   Diterangkan kepada klien untuk memudahkan klien mengetahui dan memahami konsep kaunseling
2. Had masa
   Setiap sesi kaunseling yang dijalankan mengambil masa selama 45 minit hingga sejam
3. Matlamat sesi kaunseling yang telah dijalankan
   Memudahkan perubahan tingkah laku
   Meningkatkan keupayaan klien untuk memulakan dan meneruskan perbincangan
4. Etika kerahsiaan dalam kaunseling
   Kaunselor perlu menerangkan perkara yang melibatkan kerahsiaan dalam kaunseling
5. Peranan kaunselor
   Kaunselor menerangkan peranannya sebagai seorang kaunselor dan peranan klien, hal ini klien dapat memahami serba sedikit tentang perjalanan kaunseling


KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI
 Komunikasi antara kaunselor dengan klien
 Penanda rasa sama ada sesi itu berjaya atau tidak
 Kaunseling adalah bidang yang melibatkan komunikasi
 Kemahiran ini terbahagi kepda dua iaitu :
A. Kemahiran komunikasi lisan
B. Kemahiran komunikasi bukan lisan

A. Kemahiran komunikasi lisan
   Menurut Maznah dan Zainal, komunikasi lisan adalah interaksi tutur kata secara tindak balas antara pembimbing dengan klien dalam memahami dunai klien dengan lebih jelas

Beberapa perkara penting yang perlu diambil kira 
1. Memahami dan dapat menggunakan sesuatu istilah berkaitan perasaan tertentu dengan jelas
2. Memahami dan dapat menggunakan istilah berkaitan pemikiran
3. Bertanya sesuatu soalan dengan jelas dan dapat difahami
4. Menyampaikan sesuatu maklumat dengan jelas
5. Menggunakan analogi yang mudah dan difahami oleh klien
6. Bertutur dengan tenang dan nada yang sesuai
7. Menggunakan susuanan perkataan yang teratur
8. Tutur kata yang dapat mencabar minda, perasan ke arah perubahan tingkah laku
9. Menggunakan bahan sokongan yang mengukuhkan pendapat
10. Humor atau jenaka bagi menenangkan suasan ketegangan 
11. Bertindak sebagai pemudah cara
 KOMUNIKASI LISAN YANG TIDAK DIGALAKKAN
1. Kata-kata yang kurang beradap
2. Humor yang berlebihan
3. Merendahkan kebaikan orang lain
4. Mengawal suasana
5. Bercakap terlalu laju
6. Menyampaikan secara berlebihan dan berulang kali sehingga menjemukan

B. Kemahiran berkomunikasi bukan lisan
   - Mentafsir bahasa bukan lisan yang ditunjukkan oleh klien yang mana dapat membantu kaunselor memahami klien dengan lebih mendalam
   - Bukan melalui tutur kata tetapi melihat melalui ekperisi muka, pandangan mata dan gerak-geri
   - Harus selaras dengan verbal
   - Boleh digunakan dalam bentuk pertanyaan, pencetus isu dan pemula perbincangan

² Menurut Mizan Adiliah dan Halimah Halaliah (2002), fungsi pandangan atau mata adalah :
      
1. Memberi perhatian
2. Menunjukkan minat
3. Menggalakan perundingan
4. Menunjukkan tanda hormat
5. Menggalakkan luahan perasaan yang jujur
6. Menimbulkan rasa penerimaan
7. Menimbulkan rasa percaya mempercayai
8. Menimbulkan keselesaan
9. Menimbulkan rasa kesungguhan

KEMAHIRAN-KEMAHIRAN BUKAN LISAN :

A. Senyuman
B. Pandangan mata
C. Posisi badan
D. Kedudukan dan jarak
E. Ekperisi muka 
F. Tahap tenaga
G. Sentuhan

Comments

Popular posts from this blog

TEORI KAUNSELING (ABRAHAM MASLOW)

RUMUSAN

Konsep bimbingan dan kaunseling